Poker på balkongen

Jobb som vanligt. På kvällen var Therese och Fredrik över och vi spelare kort. Jag hämtade hem ytterligare några kronor och tror att jag till slut stannade på plus. Våra spelvänner var snälla och hade köpt med sig både latte och bakelser. :) Tack!

Första dagen på jobbet efter semester

Det gick riktigt bra att jobbat, bättre än jag trodde. Vad har hänt idag då? Det är klart nu, soffan kommer på torsdag. Cyklade hem efter jobbet, vi städade och lagade mat, jag ringde Malin i Derby och planerade deras besök i Stockholm. Och vet ni vad? Sen spelade vi kort igen med våra kortspelsstammisar. :)

Avslutning på semestern

Idag var det dags att avsluta semester och lämna tillbaka bilen. Men först lite matinköp och sen åkte vi för att slutbetala soffan som äntligen kommer i veckan.

Therese och Fredrik hämtade upp oss utanför Hertz kontor och sen stack vi till IKEA för att köpa kuddarna som jag skulle sy kuddfodralen till. Nu har jag också sytt kuddarna klart och de ligger och väntar på att få ligga i soffan. Det ska bli så kul när soffan kommer.

Vi hann också med att äta middag på Malmgrenska krogen i Hammarbyhöjden och sen spela kort och tvätta.

I morgon väntar jobbet. Kombinationen av att ha haft semester och att jag har sagt upp mig gör att motivationen är låg. Men nu ska jag göra ett bra avslut och hålla fanan högt den sista månaden.

Här kommer lite bilder från semestern.

Fakta om semestern:

• Vi har kört över 250 mil
  • Jag har gjort en kattsoffa
  • Jag har förberett två stora tavlor som ska målas
  • Jag har målat en tavla
  • Daniel har byggt en kaninbur till Rune i etage
  • Daniel har sett åtta filmer på sin bärbara DVD-spelare (Jag ingen)
  • Vi har sovit en natt på hotell
  • Vi har besökt tre glasbruk
  • Vi har köpt fyra ölglas, två vitvinsglas och två cooktailglas i serien Intermezzo
  • Vi har köpt en stor skål och fyra mindre i porslinserien Carl
  • Vi har ätit massor med mat
  • Vi har köpt träningskläder
  • Vi har inte tränat alls
  • Jag har badat en gång (Daniel inte alls men han badade i stället när vi var på hemma på Emmas studentfirande.)
  • Resan har gått från Stockholm till Stockholm via Töreboda, Skara, Göteborg, Ullared, Kalmar, Borgholm, Orrefors, Lindshammar, Hjo, Tibro. (Vi har också gjort utflykter till Sjötorp, Lyrestad, Tibro och Skövde.)

Stort tack till Mamma, Pappa, Emma där vi fått bo och äta mycket och god mat!

Stort tack till Therese och Fredrik som tagit hand om våra katter och blommor under tiden vi varit borta!

God natt!

Rensa, auktion och mer glasblåsning

Idag var sista dagen hemma i Töreboda. Vi hade till och med gjort ett litet schema för att vara säkra på att hinna göra allt vi ville. Typiskt mig va?

Vi började med att besöka Lyrestaddagen i Lyrestad förstås. Vi tittade på en aktion samt hälsade på en gammal klasskamrats och en gammal konfirmandkompis nya glasstudio. Ta gärna en titt på deras hemsida jemastudioglas.se. Sen skyndade vi oss till marknaden i Sjötorp för att se om vi kunde göra några fynd, det blev en skjorta till Daniel och några munkar till kaffet.

När vi kom hem tömde vi i oss en snabb kopp kaffe och sen hjälptes vi åt att rensa bland gamla barnkläder och barnleksaker som mamma och pappa borde slippa att ha i sitt sovrum.

Efter att ha grillat hamburgare bar färden av hemåt Stockholm. Nu har vi packat upp allt och nu ska vi avsluta dagen/kvällen/natten med lite kortspel. Jag tror Therese och Fredrik har längtat efter oss, eller kanske bara kortspelet.

Tibro och gästrum

Idag var tanken att vi inte skulle åka någonstans. Daniel är trött på åkandet nu. J Vi började med att rensa ur en gammal och stor garderob. Vi måste skapa oss fler gästrum så alla har någonstans att sova när vi är hemma.

Som sagt, tanken var att inte åka någonstans men ändå åkte vi tillbaka till Tibro där vi köpte vår matta i tisdags och kollade i tygaffären som han att stänga innan vi åkte därifrån i onsdags. Vi köpte det sista av ett visst tyg som vi ska göra kuddar av till soffan som vi får nästa vecka. Äntligen.

Jag har också köpt Törebodas hembageris krämbullar som vi ska äta till kaffet senare ikväll. Mums. I morgon bär det av mot Stockholm igen. Ack vad mycket vi har köpt med oss. Undrar om jag håller på att bli konsumtionsberoende eller är det bara för att vi nyss har flyttat.

Mer köra bil

Först lite shopping i Mariestad och sen fika på Bäcken med mamma, pappa, Emma och Daniel.

Efter att vi skjutsat Emma till tåget åkte vi till Bäcken igen, den här gången för att spela minigolfen som är jättefin där. På kvällen spelar vi lite kort igen.

Jag fick alltid mycket skjuts av mamma när jag bodde hemma så jag brukar försöka betala tillbaka lite av det nu när jag är hemma. Jag erbjöd mig därför att hämta lillasyster i Skövde på natten. Inte alltid så kul att hoppa upp mitt i natten och köra tio mil men jag tog med mig Daniel och resan gick bra tack vare gott sällskap och bra musik.

Kalmar, Öland, Orrefors, Hjo, Tibro och Töreboda

Efter att ha vaknat upp på det halvtaskiga hotellet och käkat deras något bättre frukost gav vi oss av ut på Öland igen. Det finns säkert massor att se och det finns säkert de som tycker vi är knäppa men rastlösa som vi är och längtande till glasbruken åkte vi över på andra sidan tog en sväng och åkte tillbaka över bron igen. Vi körde nu till Orrefors där Daniels glas Intermezzo tillverkas. Vi shoppade lite och tittade in i hyttan och körde vidare.

När vi kom till Lindshammar stannade vi på nästa bruk som också har en Dukaoutlet. Vi hittade till slut Daniels porslin, Karl, och köpte en skål och fyra djupa tallrikar. Här kunde man prova att blåsa sin egen skål men det visade sig att glaset måste stå i en ugn och härda i fyra dagar så vi fick hoppa över det.

Nu direkt vidare till Hjo via Jönköping. Jag har länge lovat Per på vår reklambyrå att när jag åker förbi Hjo så ska jag ringa och komma och hälsa på och det har jag gjort nu. Per sitter och jobbar på distans med reklambyrån i ett gammal bönehus i Hjo. Ashäftigt och snyggt inrett med några andra killar som jobbar där.

På vägen genom Tibro ser jag en stor skylt där det står möbeltyger. Jag svänger av till Daniels stora förtret men i möbelbutiken vi går in i hittar vi vår matta som vi letat efter till nedsatt pris. Vi slog till. Vi får åka tillbaka senare och kolla på tyger, de hann stänga.

Nu äntligen kan vi köra den sista distansen hem till mamma och pappa för att få lite mat i magen och spela lite kort.

Göteborg, Landvetter, Ullared och Kalmar

Upp och hoppa på morgonen. Vi har skjutsat Ullis och Markus till Landvetter, de flög till Tunisien i morse. Sen körde jag och Daniel vidare mot Ullared. Alla har pratat om det och nu äntligen har vi varit där. Det känns dock som en gång och aldrig mer. Men ändå lyckades vi fylla tre stora kassar.

På vägen bokade vi hotell i Kalmar och vi körde direkt dit. Vädret var si så där. Efter att ha checkat in och tagit en dusch på hotellet gav vi oss ut till Kalmars motsvarighet till Hammarby Sjöstad och sen vidare ut på Öland. I mörkret körde vi upp till Borgholm och vi tittade lite på stan, hamnen, fästningen och Solliden.

Göteborg

Idag bar det av mot Göteborg tillsammans med Ulrika och Markus. Vi har besökt lillebror, käkat middag med Daniels bror, Micke, och hans tjej, Malin. I morgon ska vi skjutsa syster med pojkvän till Landvetter. Sen får vi se om det bär av till Skåne eller Småland.

Utflyktsdagen

Idag firade vi minsta lillasysters födelsedag med att spela minigolf i Lyrestad. Sen grillade vi och åt tårta hemma i trädgården. På kvällen gjorde vi en bilutflykt till Halna och Vassbacken.

Semester i Töreboda

Först en lång och härlig frukost i trädgården och sen började arbetet med att göra tavlor till sovrummet för min del. Daniel började med sitt projekt, det vill säga en ny bur till mamma och pappas kanin Rune. Buren blir två våningar i etage med en öppen planlösning. :) Sen åkte vi och köpte mer nät till buren, hämtade mammas nya spis, reklamerade min mixerstav samt fikade på ett café i Mariestad, Bäcken. PÅ eftermiddagen körde jag till Axvalls travbana för att hämta lillasyster som varit på Storchampionatet hela dagen.

Idag börjar semestern! Packa, äta lunch med Daniel och sen iväg och hämta bilen. Packa i bilen, snabb fika på det lokala cafét och sen plocka upp Daniel. Första anhalten är mamma och pappa i Töreboda.

Vi hörs!

Diversedag

Idag har det hänt lite smått och gott. Jag har lunchat med Daniel. Jag har varit i Upplands Väsby och hämtat mina bilmusikskivor. Vi har slagit fast vilka dagar i november vi åker till Kina. Jag har fikat på mitt nya lilla favoritcafé, Flower Garden. Och till slut har vi spelat kort med Therese och Fredrik. Jag tog igen en massa förlorade påäng. :)

Fika på Nyfiken gul

I dag har det varit en lite av en diverse dag. Jag började med att fika på Nyfiken gul tillsammans med Niklas och Rikard. Sen cyklade jag till Kungsholmen för att elda på möbelfirman som ska leverera vår soffa. Vi kommer få vänta ytterligare till den 30 juli. *suckar* Sen besökte jag ett antal lampbutiker för att jaga skärmstommar för att ev kunna göra vår egen kökslampa.

Ikväll provade vi en ny resturang i Sjöstan, Alfredos. Om det var keson jag åt innan eller maten på Alfredos som slog ut magen ska jag låta vara osagt. Men ont fick jag. Daniel käkade pastan och han klarade sig i alla fall.

IKEA & Kortspel

Idag tog jag med mig Eira och Johanna till IKEA. Först lunch och sen shopping. Inga stora mängde med varor som i sin tur orsakat något kaos hemma. Det är dock så och det ska erkännas att numera får jag åka ensam till IKEA. Det krävs extra ordinära inköp för att jag ska få med mig Daniel. Av någon outgrundlig anledning :) är han trött på många frågor som rör inredning.

På kvällen kom Therese och Fredrik på besök och kortspelandet fortsatte. :)

Fika i Vinterviken

Efter frukost och fyra tvättmaskiner på morgonen åt jag lunch med Daniel i Globen. Se stack jag driekt vidare och promenerade med Eira och Johanna till Vinterviken där vi fikade.

I morgon är det tisdag. Hoppas träningsvärken har gått över då.

Shopping & träning

Våra nya sängkläder.Dagen inleddes med snabb frukost och sen i väg till Nacka forum för lite shopping med Daniels kusin och mormor.

Dagens inköp:

• Mixer
  • Nya sängkläder
  • Hårtrimmer
  • Mat

Nu på eftermiddagen har vi varit på Friskis. Första gången vi tränade sedan Daniel köpte sitt kort. Vet inte om jag vågar skriva något här men vi har varit och upplevt något som jag och min fd sambo, Cristina, gjorde. Vi har varit på ett pass med Nick. Han är verkligen bra. Och jag kände att jag verkligen tog i dag.

Kronprinsessans födelsedag

Jag och Jonatan på balkongen.Kronprinsessans födelsedag firade vi med att klippa oss på förmiddagen. Sen kom Daniels kusin med sambo och spelade kort. Efter det kom Daniels syster med son och sambo på besök. Tacos på balkongen. Sen tittade vi prinsessans firande på Öland på tv. Kvällen avslutades med ytterligare kortspel med Daniels kusin och hennes sambo.

Middag med vänner

Det är inte lätt att komponera en meny till ett sällskap där en är vegetarian och en inte äter lax. Vegetarianen äter för övrigt fisk och skaldjur. Men greken åt inte skaldjur. Vegetarianen gillar inte ost osv osv. Men jag tror jag fick till det. Det blev italienskt. Först små croistinis med vitlökssmör och hackade gröna oliver med tomat och basilika. Sen en varm toast med mozzarella och tomat. Till huvudrätt Canneloni och som efterätt chokladkaka med jordgubbssås och grädde. Sällskapet var underbart och kvällen blev mycket trevlig. Det slutade till och med regna så vi kunde dricka kaffe och äta efterrätt på balkongen.

Kvällens sällskap: Michael, Dimitris, Martin, Daniel och jag själv

Här kommer lite bilder.

Några dagars återhämtning

Idag är jag här igen. I dag jobbade jag de sista timmarna på ett trevligt café. Jag fick mycket gkjort. Skönt!

På kvällspromenaden träffade vi Jack, från böran en tjejkompis dåvarande sambo. Jack är en avslappnad, öppen och cool kille. Han är "Digital Copywriter" . Vi ses i Sjöstan!

I morgon kommer Michael och Dimitris från London och hälsa på. Ska bli mysigt.

Skriver snart igen. Ciao!

En tjafsig dag

En vanlig dag fast med visst tjafs. Känner mig arg och försöker inte ta det personligt.

I morgon är en annan dag…