Fortfarande lite trötta

En vanlig dag men lite segt. Har ätit en, som vanligt, trevlig lunch med Annika på resturanskolan. Det är verkligen prisvärt att gå dit. Och jättegod mat. Och så får de någon att öva på. Som Ulla Skoog och Suzanne Reuter säger i Reuter och Skoog, "Kan man hjälpa till så". :)

På kvällen. Syster ute på gallej. Per, jag och Daniel käkade middag och spelade kort. Jag är rädd för att vi var tråkiga värdar för Per, trötta och redan före midnatt hade vi gått och lagt oss för att sova.

Syster & Per på besök

Idag har Per och Ulrika kommit på besök. Per stannar till lördag då han reser vidare till Uppsala. Ulrika är uppe för att gå på kurs, hälsa på oss och julshoppa lite tror jag. Middag och sen i säng.

Fortfarande är alla julklappar inte inslagna. Däremot börjar kroppen komma tillbaka till normal rytm efter tidsomställningen.

Shopping

Efter vissa förhandlingar får jag bestämma vad som ska vara i fönstren under julen mot att Daniel ensam bestämmer hur julgranen ska se ut. Vi har nu varit i Länna och shoppat julstjärnor, tre stycken.

Svårt med tidsomställning

En mysig planerad hemma kväll gick vi misste om till Daniels (och min) stora besvikelse. Jag somnade jag nog redan vid åtta. Vi som hade tänkt att göra så mycket, mysa, se på tv, laga mat och betala räkningar.

Bilder!!!

Oj, det kan vara jobbigt att resa. Men med den välkomstkommitén vi hade var det värt besväret. :) Tack för blommor och jubelrop!

Somnade vid midnatt och vaknade tre. Gick till jobbet 6 och sorterade bilder fram till dess. Jobbade halvdag som start och har börjat tvätta nu på kvällen och haft Madelene, William och Allicia på besök. Kul!

Nu ska jag fortsätta med tvätten och går allt som jag tänkt blir det också kommer alla bilder upp här på bloggen innan jag ska sova. Pust! Kommer jag att orka?

Nu är bilderna klara! Album 1, Album 2, Album 3, Album 4, Album 5 & Album 6

Nu borjar hemresan

Nu ar klockan 6.30 har. Vi gick upp 4.30 tror jag. Snabb resa till flygplatsen och all incheckning ar klar. Vi har kopt lite frukost och nu ska vi snart ta oss igenom sakerhetskontrollen. Ett byte pa drygt tva timmar i Peking och sen landar vi Stockholm, ARN, lokal tid ca 17.

59 kg blev det. Vi fick ha 60 totalt. Men da har vi inte raknat med handbagaget. *fnissar* Dar har vi ”the heavy stuff”. Och sen har vi gjort som kineser gor generellt. Manga handbagage. Jag och D har tva var idag. En kabinvaska och en kasse. Normalt har kineserna en stor kasse, en tavla i snoren, en kabinvaska och en kasse. Jag gnallde pa vagen ner, och nu gor jag likadant. *skams lite*

Orkar jag blir det till att packa upp snabbt och sen borja med bilderna. Vi hors nar vi kommit hem.

Fint vader i Hongkong

Idag har vi gatt Nathan Road ner till hamnen och dar tog en Star Ferry over till sjalva Hongkongon. Dar strosade vi runt och kollade pa alla stora byggnader. Helt otroligt stora. I den tredje eller fjarde hogsta byggnaden i varlden, minns inte exakt, lag ett stort shoppingcenter dar vi strosade runt och at lunch. Tankte ata en lite finare lunch pa en resturang med utsikt mot hamnen men alla fonsterborden var slut sa da fick det vara. Det blev lite (Gissa vad!) italienskt. Sen tog vi baten tillbaka. Pa vagen hem kikade vi pa klader, iPods och fotramar. Det ar det som star hogst pa onskelistan just nu. Den snyggaste fotoramen ar inte den dyraste men det ar inget marke jag har hort talas om och som finns i Sverige. Den enda jag sett i Sverige ar Philips och den ar allra dyrast. I pasarna i dag blev det bara nagra skjortor fran Zara. Men kvallen ar inte slut annu. :)

Nu har jag precis varit och kopt lite blommor till vardparet ikvall. Vi ska pa middag hos en fd kollegas slaktingar, som jag tidigare berattat.

Victoria Peak

Kvallen med Paulo och Sandra var mycket trevlig. Vi fick ocksa traffa deras sota dotter Tintin, tror jag hon hette och deras hembitrade Evelyn. Middag blev det pa en av deras lokala resturanger i Stanley. Nu har jag provat Pekinganka. Och det smakade mycket bra, battre an vad man kan tanka sig nar de hanger i fonstret pa resturangerna i stan.

Pa vagen hem slank vi in pa en liten gaybar. Sa nu har vi provat en kinesisk gaybar. :) Som i sverige fast med Kineser.

Idag tog vi tunnelbanan till Central och promenerade till linbana/sparvagnen upp till Victoria Peak. Sandra och Paulo hade ratt, det var ett maste. Helt underbart. Snart ska ni fa se lite bilder darifran. Efter tog vi oss till Timesquare och gick igenom ett gigantiskt kopcentrum. Nu vantar snart hotellrummet och lite vila innan vi ger oss ut och gor de sista inkopen.

I morgon 5.30 lokal tid sticker vi till flygplatsen. Tyvarr missar vi hotellets ”braiga” frukost. Och i morgon lokal tid, efter fem nagon gang landar vi i Stockholm. Kanns bade skont och konstigt att komma hem igen.

Min webbeditor, Fredrik Arnryd, har lagt in en bild. Jag har inte tagit den men jag ska ta en san ikvall har jag tankt.

Burger king till frukost och Mc Donalds till middag

Idag har vi forflyttat oss fran on Hainan, Sanaya, till Hongkong. En flygresa pa bara drygt en timma. Skont med korta flygningar. Det borjade dock lite kampigt med ko vid utcheckningen pa hotellet. Vi trodde det skulle vara lugnt klockan 6 pa morgonen. Sen fanns det ingen taxi bokad men vi fick ta en ”vanlig”. En san dar som inte vill kora pa taxameter utan bara lura oss turister. Jag pekade pa taxametern och menade att han skulle satta pa den nar vi hade akt ivag men det vagrade han. Foraren gav oss dock ett pris som var ok. 50 yuan i stallet for ca 38 med taxameter. Jag ar fortfarande forvanad att jag inte sett nagra dodsolyckor. Det ar kolmorkt och folk gar, cyklar aker moped, traktor och motorcykel helt utan lyse eller reflexer. Men som vanligt sa kor man i 120 km/h och tutar sa gar det nog bra. I ett farthinder kandes det som om vi skulle lyfta med bilen. Val framme pa flygplatsen hamnade vi pa fel terminal. Tillsammans med en tjej utsatte vi oss for livsfara och gick i motsatt fardriktning pa en tvafilig vag till den internationella terminalen. For ovrigt mycket trevligare och mysigare an den andra. Vid det har laget borjar man bli hungrig eftersom vi missade frukosten pa hotellet.

Jag kanske bara ar avundsjuk, jag vet inte. Men idag var det nastan lite ironiskt. De som reste i businessclass behovde inte aka bussen som vi andra fick gor fran terminalen till flygplanet. De fick aka en liten oppen minubuss kladd med plastblommor. Da akte fore oss men kom anda fam efter oss till flygplanet vilket gjorde att vi fick sta och vanta pa att de skull komma sa att de kunde ga ombord forst. Jag reser garna komfortabelt och gar fore i kon den dag jag eller nagon annan betalar det for mig. Men jag vill inte aka en oppen minibuss kladd i plastblommor. :)

Val ombord sag vi bada fram emot en frukost. Gissa vad vi fick! Torkade smafiskar. (Tror jag i alla fall. Det luktade sa.) Framme pa flygplatsen efter att ha fyllt i ytterligare blanketter, vi hade redan fyllt i nagra pa Hainan, hamtade vi vara vaskor, tog ut pengar och tog en frukost pa Burger King. Jag var tvungen att ata nagot.

Skont att vi nu inte behovde braka om taxiforaren skulle kora pa taxameter eller inte. :) Har var det tydligt med prislista och allt. Taxametern pa och den rullade pa fint. Har far man betalla for tullar och antal vaskor man har med sig i taxin. Vilket i vart fall for naravarande ar fem. :) 300 spann men det var det vart. Lite spannande dock nar han inte far igen bagageluckan utan far knyta fast den. Allt bagage var dock med nar vi kom farm och efter att har kort over flera farthinder och gupp.

Hotellet verkar bra. Pa det har hotellet har vi inte betalt nagot extra pa rummet. Rummet ar ganska litet men frascht och mysigt, centralt pa Kowlonhalvon.

Vi tog forst en promenad till Hamen och terminalen for de sk Starferries som vi ska aka med i morgon pa rundtur i hamnen. Sen gick vi hela vagen tillbaka till hotellet och vidare mot vad vi trodde skulle vara ett stort elektronikkopcentrum. Vi hittade nagra mindre men inget stort. Vi kopte lite parfymer pa vagen. Sen maste jag saga Biblioteksgatan, slang dig i vaggen. Har ar det Prada, Gucci och Chanel overallt. Och inga smabutiker heller.

For att gora det enkelt for oss bada, jag vet vi ar lata, blev det middag pa Mc Donalds. I morgon ska vi ata middag med min fd kollegas mans bror och hans hustru. Kul! Da kommer vi fa traffa lite folk som vet lite om stan samt ata lite lokalmat i gott sallskap.

Ikvall vantar annu en marknad. Den pa Templestreet.

Sammanfattningsvis: Hongkong kanns bra. En stad jag kommer gilla. Skon att slippa alla skyltar pa ryska. Ur just det perspektivet var Sanya verkligen hemskt. Nu ska vi bara se till att njuta, fota, shoppa, ata och umgas.

Sista dagen pa Sanya

Det har varit en lugn och skon dag. Nu har vi precis satt i oss en god bakelse och en cappucino. Ikvall avslutar vi tiden pa Hainan med en god middag hos Italienaren.

Jag har ocksa kommit en bit i boken om hur man skapar sig ett personligt varumarke. Som om jag inte vore unik nog redan. :)

Idag har det varit annu en fotosession vid poolen. Det verkar vara populart for brudpar att fotografera sig mellan palmer och poolvatten. Och som vanligt ar fotograferna oblyga och staller sig mitt bland folk som ligger och vilar och hojtar och skriker. Tva stylister, en som holl blixten, fotografen och sjalva brudparet. Ordning och reda ar det pa dem i alla fall.

Tills i morgon ar taxin bestalld och flyget reconfirmerat. Inte for att jag forstar hur det ar mojligt men tydligen har just flighten vi ska med i morgon andrats flera ganger. Och Daniel ar trott pa alla taxiforare som inte kor pa taxameter sa han har hotat att ringa polisen imorgonbitti om vi inte far en forare som kor pa taxameter. Vi far se hur det gar.

Hej da Sanaya!

Stromavbrott & Kinesisk mat

Jag har fatt ett upprort mail fran en blogglasare. Mailet handlade om att vi maste prova den kinesiska maten. :) Jag fick lite bra tips ocksa. Idag hande det oplanerat. Alla resturanger har menyer och skyltar pa ryska sa man vet inte om de bara serverar rysk mat eller aven kinesisk. Men de hade en hel del kinesisk mat och det kandes som att vi var lite sugna och vi provade. Jag hade fatt tipset att testa aubergine som skulle vara gatt. Sa vi bestallde en aubergineratt, sushi, stekt ris, varrullar och tofu. Allt var riktigt gott utom sushin men den ska man andra sidan bast ata i Japan misstanker jag. Tack Anna for ditt mail.

En annan lustig sak som hant ar att det har varit stromlost i stora delar av stan. Jag misstankte det redan nar jag horde ett stort aggregat sta och ga bakom hotellet inte langt fran poolen idag. Men det var forst nar vi kom ut pa stan ikvall nar vi upptackte att alla som inte hade eget, typ, dieselaggregat fick skota forsaljningen med bara stearinljus. Riktigt mysigt tycker jag. Det kanns dock som om manga ar forberedda pa elavbrott, pa hotellet marks ingen skillnad och manga butiker har el som vanligt men langt fran alla.

I ovrigt en vanlig dag. Upp tidigt, vi gar upp vid 7.30 for att ata i hyfsad lugn och ro och for att fa bra platser vid poolen. Sen kan vi alltid sova vidare vid poolen en stund. Fint vader hela dagen.

Lugnt och skont…

En lugn och skon vanlig dag. Mycket sol gjorde att vi lag vid poolen extra lange, sov middag och sen till Italienaren och kakade. Jag tror faktiskt jag har brant baksidan av min vanstra vad lite. Daniel har redan borjat flagna pa brostet. Ti hi. Sa gar det nar man ar ivrig att bli brun. Jag kanske inte ska vara retsam i morgon kanske det ar min tur. Jag har forresten fatt varlden finne pa kinden. Den syns inte men kanns.

Hissmusik

Efter att ha hort det pa stranden, i hissen, pa resturangerna och pa manga andra stallen ar jag ledsen for att konstatera att det finns bara en cd i Kina med hissmusik och den innehaller I am sailing, Titanic Theme, I will always love you och Pretty women. Hmm Naja, vi overlever.

Sista dagen den har veckan och vadret har varit bra pa formiddagen och lite samre pa eftermiddagen.

Innan vi gick upp till rummet for att slappa fick tva kineser massera oss pa stranden (det ar annu billigare dar) i en timma. 89 kronor kostar det. Men ibland undrar jag liksom jag horde en annan svenska kvinna vid poolen funderade over, kan de verkligen massera. Jag tycker att det stundtals gor riktigt ont men mestadels oftast skont. Min muskler svarar pa massorens rorelser och jag tycker han i sin tur borde svara pa hur mina muskler sander signaler. Spanner jag mig till exempel kan man ju inte knada hardare.

Pa rummet pa eftermiddagen passade Daniel pa att se pa film och jag lasa lite i min nya bok. Till middag blev det lax. Ikvall blir det lite som vanligt, en drink i lobbybaren och sen lite kortspel pa balkongen.

Langtar till Hongkong

Nu ar det mindre an en vecka kvar pa Hainan. Innan vi kom hit hade vi hort lite olika om stallet. Manga som var lite tveksamma hade nog ratt. Jag tror bade jag och Daniel kanner likadant, det skulle inte gora nagot om vi akte harifran lite tidigare. Vet inte om det ar nagra tankar vi gor verkligehet av. Vi far se. Som det ar planerat nu aker vi i alla fall pa torsdag till Hongkong. Jag har pluggat i min lilla Hongkong-bok och ser fram emot att besoka stan.

Ikvall blir det nog drinkar pa terassen i Lobbybaren, kanske vi tar en svang och promenerar pa stranden.

Soligt och slappt

Idag har vi legat hela dagen vid poolen och slappat. Jag tror till och med att Daniel har brant sig lite. Det ar sa harligt att bara ligga dar och slappa. Man slumrar, man tar sig ett dopp, man laser lite, man tar en glass och sa rullar det pa hela dagen. Mmmmm.

Citybesok

Idag var det lite molnigt sa vi passade pa att gora ett besok i Sanya, staden pa Hainan. Det verkligen sana bade underbara och hemska skillnader man i det liv man lever. Jag tycker det finns sa manga underbart skona gubbar och gummor. Jag onskar jag kunde ta kort pa varenda. Men jag vagar inte. Kanske jag ska vaga?

Inte sa mycket shopping men val lite omvaxling till poolen och stranden.

Innan vi stack till stan passade jag pa att fa lite massage. Tyckte nog han var lite hardhant stundtals men som alltid var det skont efterat. En del manniskor gillar att ga runt och knacka med sina leder i fingrar och nacke men jag tillhor inte de som gor det. Massoren drog i mina fingrar och nacke sa varenda led som kunde knakade. :)

Antligen kinesisk mat

Idag skulle vi sa antligen prova det kinesiska koket. Och som jag har skrivit tidigare. Vi borde skammas att vi inte har gjort det tidigare. A andra sidan har vi haft vara skal. Battre sent an aldrig i alla fall.

Vi gick till en nara belagen resturang. Eftersom Daniel ar vegetarian ar vi noga med att hitta nagot som gar att ata for honom. Det gjorde vi och vi fick dessutom god hjalp av en kille som faktiskt talade bra engleska. Daniel bestaller sitt stekta ris och jag bestaller en ”halv” kyckling. Kyckling brukar ga ner i de flesta former. Och jag har lart mig sa mycket i alla fall att om man vill ha riset till maten far man saga till vilket jag gjorde.

Nu kommer chocken. Kycklingen kommer in. Med skinnet pa och allt. Men det far val vara ok. Kanske ocksa ok att det kommer in med de flesta av benen kvar ocksa. Men som krona pa verket har de skickat med huvudet pa tallriken ocksa. Jag hittade en bit jag kunde/vagade ata. Daniel hade de missforstatt sa att han fick in en tallrik med stekta agg i stallet for stekt ris. Vi ber att fa behalla aggen och jag ater dem i stallet for kycklingen tillsammans med lite ris och soja. Daniel far en gigantisk tallrik med stekt ris som han verkligen tycker om men inte orkar ata upp. Och sen detta te. Vad ar det som ar sa fantastiskt? Jag kan inte dricka gront te. Och de fyller pa precis hela tiden.

Till raga pa allt for vi sitta vid de i muren integrerade avfallstunnorna. A andra sidan vet jag inte vad som var matdoft, vanlig kinesisk havsdoft eller doft fran avfallstunnorna. Vi betalar och forsvinner snabbt darifran.

Vilka reflektioner gor man nu da? Ar det svenska kottbullar och svenska menyer jag vill ha och darmed kan noja mig med en tripp till Kanarieholmarna. Varfor aka anda till Asien och lida av otack mat. Hmm min slutsats ar nog, efter att ha funderat lite, att jag gillar utlandsk mat och andra kulturer men kanske inte just det kinesiska koket. Vad ar det for fel pa vanlig och enkel kycklingfile?

I morgon blir nog Italienaren i alla fall. Forlat alla som tycker jag ar krasen och kinkig. Eller har jag bara otur? :)

Pooldrama

Idag har det verkligen varit lugnt med undantag for ett litet pooldrama. Ett barn skrek och de bar i vag en full kines som skrek. Mer vet jag inte.

Sola. Sova. Lasa. Dricka juice. Sola. Sova. Bada. Osv… Sa har dagen sett ut och ska sa se ut ett tag framover.

Idag blev det middag pa italienaren. Sa nice. Drinken vantar. Daniel har kopt nagra DVD-boxar.

Vadret: Vaxlande molnighet och 25-30 grader.

Ar detta vad vi hade hoppats pa?

Vi hade last att Hainan ar som kinesernas Hawaii men ingen hade skrivit att det ocksa var ryssarnas. :) Frukostbuffen ar fantastiskt stor och bra men anda ar det langa koer med ryssar. En och annan svensk finns det ocksa. Nar vi kom till poolen var alla stolar upptagna och nar vi kom till stranden var alla stolar upptagna. Lite uppgivna gick vi tillbaka till poolen och snart blev det tva stolar lediga. Stolar vi inte behovde betala for. Puh. Skont. Nu kunde Micke pusta ut nar han fatt sitt egna lilla revir och dar vi kunde ligga HELA dagen och bara njuta och slappa. Sa antligen borjar Hainan bli vad vi vill att det ska vara for oss.

Pa kvallen hittade vi en underbar italiensk resturang. Vet att det ar knappt att inte ata kinesiskt. Men det kommer nog. Skrattar inombords nar jag tankar pa det. Det ar sa typiskt oss. Men de gor verkligen underbar italiensk mat.

Semesterlunken borjar i alla fall nu. Man sover mer och mer. Gar langsammare och langsammare. Nu ar det skont. Det ar varmt och underbart.

Vi avslutar kvallen med en drink. I morgon ska vi ga upp tidigare sa vi far bra stolar vid poolen. Godnatt.

Fran Peking till Hainan

Idag har vi tagit oss fran Peking till Hainan. Nar vi kom ut fran flygplatsen, allt bagage kom med, holl vi pa att inte komma vidare. Ingen taxiforare ville kora oss pa taxameter. Vi var envisa och vantade och till slut kom en vanliga forare som tog oss till hotellet. Hotellet ar stort och ligger med ena sidan mot havet och andra mot staden. Det ar fint, rent, trevligt men som vanligt ar till och med personalen pa hotellen daliga pa engelska. Och trots det varma klimatet ar rummet svalare an i Peking, har ar det ca 25 grader pa kvallen nar vi kom, ca 23.00.

Dagens reflektion: I Sverige saktar vi in om vi ser eller anar nagot som kan bli en fara i trafiken. I Kina tutar man. De tutar och tutar och ibland fattar man inte ens varfor man tutar. Till exempel pa vag in i en rondell, da tutar man. Trafiken ar verkligen vansinnig.