Dinner at The Peninsula

Ikvall har vi atit en fantastisk middag. Eller rattare sagt, vi har atit middag pa en fantastisk restaurang – Felix pa The Peninsula. Helt otroligt designat av Philippe Starck, med en utsikt fran 23:vaningen med utsikt over hamnen mellan Kowloon och Hong Kong. Haftigast var nog anda toalettbesoket, samma dar, pissoarer med utsikt over hela Hong Kong. Aven dar var designen otrolig. Se bilder pa ovanstande lank.

Maten imponerade inte lika mycket som design och utsikt.

Lagom till att vi avslutade middagen med kaffe och drink borjade ljusshowen bland alla skyskrapor pa Hong Kong-on.

ScreenShot003

Nu i Hong Kong

Nu ar vi i Hong Kong, resan har gatt bra. Men jag vet inte varfor, ibland blir jag trott och paverkad mer an andra ganger nar jag flyger, idag var en sant tur.

Vi har varit duktiga och akte inte taxi utan tog tag och buss till hotellet fram flygplatsen.

I kvall blev det en tur ner till hamnen och kolla pa neonskyltarna, vi bor pa Kowloonsidan, sen en tur genom de fina shopping kvarteren och sedan upp till hotellet, och sen vidare norr over och kollade lite pa marknaderna.

Nu ska vi sova. :)

Farewelltour

Ikvall har vi tagit en extra tur in till stan for att ta en sista kaffe pa Starbucks i Kota Kinabalu, vi har aven atit middag pa marknaden och i standet dar vi at var middag varje kvall de forsta dagarna. De sag glada ut over att se oss igen.

Nu har vi tagit en sista drink pa Shangri La och i morgon drar vi till flygplatsen pa formiddagen for att flyga till Hong Kong.

Pa mandag morgon tidigt (lokal tid) drar vi mot London och darefter Stockholm. Urk! Tiden har gatt sa fort…

Spaupplevelser

Jag trodde jag hade haft mitt livs basta spaupplevelse redan. Men ack sa fel jag hade.

Tyvarr kunde vi inte fa den tillsammans som var tankt men det gick bra anda.

Spat ligger alltsa nastan som pa en liten egen med flera sma hus, spavillas. Varje hus har en liten utomhus del med pool, dusch osv och sedan en liten huskropp med plats for ombyte, dusch och toalett och sedan ytterligare en liten huskropp dar sjalva behandlingsrummet lag.

Innan behandlingen hade vi fatt testa vilket element som vi bast representerade och sedan serverades vi te som passade manniskor som hade just det elementet, aven aromerna i oljorna som anvandes och orterna var utvalda efter detta element.

Behandlingen inleddes med fotbad och sedan var det dags for ganska klassisk massage. Helt underbart och det hela varade i ungefar en timma och en kvart.

Det mest komiska i det hela var den lilla, MYCKET LILLA, svarta nylonkalsongen eller mer en trosa vi fick ha pa oss. Vi hade lika garna kunnat varit nakna. * fnissar * Jag fragade en extra gang om jag verkligen BARA skulle ha den pa mig. Och det skulle jag. Eftersom jag ar en lydig kille gjorde jag som hon sa.

Omvaxling

Idag har vi flytt fran lyxen och tog en taxi in till stan.

Jag har shoppat, ett traningslinne, tva t-shirts och presentsnore. Ja, det ar sant. Jag hade presentsnore upp till 50 mm breda. Rullar pa vardera 20 m, totalt 80 m presentsnore, valdigt breda. Nu kan ni som ska fa presenter av mig rakna med harliga inslagningar.

Ska dock namnas att jag hade en som stod bakom mig och suckade och inte forstod min fascination over att kunna kopa 50 mm brett presentsnore, 20 m for endast 5 MYR (10SEK).

Boklasning

Jag har flitig med bockerna (vilket jag sallan ar) nu pa semestern.

Jag har last

• Familjehemligeheter av Niclas Ericsson
  • Jenny S av Denise Rudberg

Jag laser just nu

• No tears for queers av Johan Hilton

For er som kollar upp titlarna, mycket bogeri blir det. :)

En vanlig dag (under viloveckan)

06.30 – Vaknar
16.30 – Gar till rummet, duschar och byter om
17.00 – Kvallsdrinkar, snittar och lasa bok
18.30 – Kort promenad
20.30 – Lag mig for att sova (Ja det ar sant! Snittiden for nar jag har lagt mig under viloveckan)

Har bokat massage

Har har jag bokat massage pa onsdag kl 15. Jag langtar. Spat ligger ute pa en liten egen o dar varje behandlingsrum ar ett eget litet hus.

Nu sova efter en hel dags solande. Igen.

Vaderskillnader

Klockan ar 7.43, frukosten ar just intagen, nu ska vi ga ner till ett forhoppningsvis lugnt poolomrade och sova vidare en stund.

Forresten, jag laste att vadret ar snoigare an nagonsin. Jag ska inte bara vara spydig, jag gillar snon sa jag hade garna varit hemma ocksa. Men det ska erkannas att det ar bra skont har ocksa.

Har ar INTE jag:

Har ar jag:

Lata dagar

Nu ar klockan 14.20 vi ar uppe och dricker afternoontea och ater kakor. :) Eller det blir mest juice vi dricker. Vi har i alla fall varit uppe seda kl 6.30 da vi kakade frukost ute pa terassen och sedan dess har vi legat vid poolen och behovt flytta en gang for att tva svenska familjer med alla sina barn kom och la sig pa varsin sida om oss.

Ett! Jag vill kunna prata utan att folk hor och forstar vad jag sager.

Tva! Jag vill inte ha en massa barn skrika runt omkring  mig nar jag ska vila och sola.

Snart ner till poolen igen. Pust sa jobbigt livet kan vara. :)

Tillbaka i Kota Kinabalu

Nu har vi checkat in pa Shangri La och nu ska vi vila i hela sex dagar utan att ha nagot planerat.

Det ar tur att jag reser med en som ar van, vi fick erbjudandet att uppgradera oss aven har och fa tillgang en massa fina fordelar, vilket den resvane forstod skulle vara vardefullt. :) Nu kan vi dricka afternoon tea till lunch och ata snittar och dricka vin till middag.  Nice! Aven internet och en massa skona magasin ingar.

Vet inte varfor men aven kort flygningar paverkar min kropp. Jag kroppen mest paverkas vid start och landning och det har vi ju faktiskt gjort tva ganger idag pa 2 timmar. Vi flog fron Mulu till Kota Kinabalu med en mellanlandning i Miri. De hann knappt servera ”festisarna” mellan start och landning.

Snart drar vi

Nu ar fem dagar snart till anda ute i Mulus djungel. Vi har fatt var frukost och nu vantar vi bara pa att bli skjutsade till flygplatsen i en av hotellets tuck tuckar. Lite haftigt att sitta dar pa ett nastan oppet flak till och fran en flygplats mitt i djungeln.

Alla har har varit trevliga och vanliga. Nastan lite familjart. Kommer nog sakna Royal Mulu Resort.

Kanopywalk

Idag har jag fatt kanna mig som tarzan. Eller ja, kanske bara nastan. Vi klev upp klockan 6 for att bli skjutsade till parken dar vi skulle mota varan guide och promenera i ”hangbroar” 20 meter upp i luften. Det var ganska laskigt och tyvarr motte vi inte sa manga djur uppe i traden. Daremot motte vi ormen som vi ocksa sag i forrgar som jag glomde beratta om. Det var en gron JATTEACKLIG orm som lag och sov i ett trad bredvid den lilla byggda trabron vi gick pa.

Efter morgonturen blev det en snabb frukost, en kort vila och sen kom en bat och hamtade oss igen for att ta oss till ett sk Longhouse, ett slags djungelns radhuslanga. Har fick vi traffa lite lokalt folk och jag kopte valdigt fina salladsbestick i tra. Inte for att jag behovde det utan mer for att jag ville stotta dem med lite pengar. Har ar allt valdigt primtivt. Man sag hur de torkade ris och vete for att sen foradla det vidare. Manga hade gjort lite hantverk som de forsokte salja nar vi turister kom. Alla var valdigt tillbaka dragna och jag hade en kansla av att jag inte visste om jag storde  eller om jag var valkommen. Till och med barnen var lite tillbakadragna men visde en aningens nyfikenhet.

Jag har ocksa latit mina fotter fa sin beskarda del. Varldens sotaste lilla ”djungeltjej” har tagit hand om mina fotter. Badat dem i salt, skrubbat och filat och sen smorjt dem. Nu ar de sa fina och mjuka.

Nu star det harligt slappande pa agendan, forst vid poolen, sen vid middagen och till sist i soffan i baren med regnskogen som narmsta granne och boken som basta van, forutom Danne da forstas.

Godeftermiddag!

Windcave & Clearwatercave

I morse blev vi hamtade med bat. I en lang och smal bat tog vi oss uppstroms for den lilla floden, eller vad vi ska kalla vattendraget. Det var grunt och vi korde pa grund flera ganger men da hade vi en ”batpojke” langst fram som hoppade ur baten och drog oss lass.

Den forsta grottan var inte sa speciell liksom den forsta igar. Genom flera olika ingangar och oppningar skapades de olika drag av vindar som kunde upplevas bade i och utanfor grottan.

Den andra var haftigare, den hette clearwatercave och samlade upp allt vatten i fran berget och skapade verkligen en flod innuti. Efterat badade jag, i det som jag upplevde iskalla vattnet. I sjalva verket var det nog varmare an i en vanlig svensk sjo en vanlig sommardag.

Nu ska det slappas vi poolen och ikvall ska vi ata middag och sen slappa i baren i soffan med att ligga och lasa vara bocker och drick farskpressade juicer.

Har kommer en film fran den dagliga showen vi far se med viss variation till varje middag.

Deercave & Langcave

Idag har vi besokt de tva forsta grottorna av fyra som vi ska se. Den forsta hette Langcave, mest en massa vackerformerade, typ, ”kalcium-stoder”. Den andra hette Deercave. Den borde ha hetat fladdermusgrottan eller nagot liknande for det var vad den var mest kand for. Har bodde namligen mellan tva och tre miljoner fladdermoss pa natterna. Fattarna jag har promenerat under 3 miljoner fladdermoss. Dessa kara moss ater mellan 10 och 15 ton insekter varje dag. Helt otroligt! Varfor kallas den da Deercave? Jo det var for att radjuren ville komma at saltet som fladdermossens avforing inneholl och darfor brukade jagarna jaga ”deers” just har.

Efter at satt vi utanfor grottan och vantade pa att fladdermossen skulle lamna grottan vilket de gor en viss tid varje kvall och aven denna kvall. De flyger ut, cirklar en stund utanfor och ger sig sedan i vag i stora flockar om tusentals och de syns som en gra flack pa himlen.

Haftigt!

Nu ar vi i djungeln

Idag pa eftermiddagen kom vi sa fram till var regnskog. Vi landade pa en flygplats bokstavligen mitt i djungel och en mindre lastbil hamtade oss och vi satt pa en bank pa varsin sida av flaket tillsammans med en kines som skulle till samma resort. Efter fem minuter var vi plats.

Val dar hade tva i personalen klatt ut sig i lite historiska och lokala klader och gjorde nagon slags dans for oss som vi  nog inte hade forstand nog att titta pa och tacka for. Vi var lite trotta efter att ha lyft och landat hela dagen och suttit pa en flygplats i fyra timmar och vantat pa nasta flyg.

Vi har varit varmt omhandertagna och gatt igenom vara utflykter vi kommer att gora de tre kommande dagarna. Ingen vila ingen ro. Den tidigaste borjar redan kl 6.50 pa torsdag.

Vi har till och med en shysst pool som ingen annan an vi anvande i eftermiddag.

Traningsvarken vill aldrig ta slut

Det kanske var min fyskiskt kanske storsta prestation och det kanske forklarar. Men nu borjar jag bli trott pa att inte kunna ga ordentligt, inte ens en forhojning pa 5 cm gar obemarkt forbi nar jag ska kliva ner for den.

Sitter har och slappar i Sheratons clublounge har i Brunei, ater lite smaplock och slappar, Danne laser och jag bloggar och planerar for lite teknikshopping i Hongkong om en och en halv vecka.

Brunei – Bandar Seri Begawan

Vi har inte varit har i riktigt ett dygn annu. Men tro det eller ej. Vi har gjort vad man kan i Bandar Seri Begawan, Bruneis huvudstad. Vi har varit och kollat pa de bada moskeerna, slottet (sa mycket man nu kunde se), nasapor (har ocksa) och museet for de kungliga regalierna.

Nu sitter vi i clubloungen och slappar, surfar, laser och snaskar pa smatt och gott.

Snart ska vi ga ner och sova vid poolen. I morgon drar vi in i djungeln i fem dagar.