Burger king till frukost och Mc Donalds till middag

Idag har vi forflyttat oss fran on Hainan, Sanaya, till Hongkong. En flygresa pa bara drygt en timma. Skont med korta flygningar. Det borjade dock lite kampigt med ko vid utcheckningen pa hotellet. Vi trodde det skulle vara lugnt klockan 6 pa morgonen. Sen fanns det ingen taxi bokad men vi fick ta en ”vanlig”. En san dar som inte vill kora pa taxameter utan bara lura oss turister. Jag pekade pa taxametern och menade att han skulle satta pa den nar vi hade akt ivag men det vagrade han. Foraren gav oss dock ett pris som var ok. 50 yuan i stallet for ca 38 med taxameter. Jag ar fortfarande forvanad att jag inte sett nagra dodsolyckor. Det ar kolmorkt och folk gar, cyklar aker moped, traktor och motorcykel helt utan lyse eller reflexer. Men som vanligt sa kor man i 120 km/h och tutar sa gar det nog bra. I ett farthinder kandes det som om vi skulle lyfta med bilen. Val framme pa flygplatsen hamnade vi pa fel terminal. Tillsammans med en tjej utsatte vi oss for livsfara och gick i motsatt fardriktning pa en tvafilig vag till den internationella terminalen. For ovrigt mycket trevligare och mysigare an den andra. Vid det har laget borjar man bli hungrig eftersom vi missade frukosten pa hotellet.

Jag kanske bara ar avundsjuk, jag vet inte. Men idag var det nastan lite ironiskt. De som reste i businessclass behovde inte aka bussen som vi andra fick gor fran terminalen till flygplanet. De fick aka en liten oppen minubuss kladd med plastblommor. Da akte fore oss men kom anda fam efter oss till flygplanet vilket gjorde att vi fick sta och vanta pa att de skull komma sa att de kunde ga ombord forst. Jag reser garna komfortabelt och gar fore i kon den dag jag eller nagon annan betalar det for mig. Men jag vill inte aka en oppen minibuss kladd i plastblommor. :)

Val ombord sag vi bada fram emot en frukost. Gissa vad vi fick! Torkade smafiskar. (Tror jag i alla fall. Det luktade sa.) Framme pa flygplatsen efter att ha fyllt i ytterligare blanketter, vi hade redan fyllt i nagra pa Hainan, hamtade vi vara vaskor, tog ut pengar och tog en frukost pa Burger King. Jag var tvungen att ata nagot.

Skont att vi nu inte behovde braka om taxiforaren skulle kora pa taxameter eller inte. :) Har var det tydligt med prislista och allt. Taxametern pa och den rullade pa fint. Har far man betalla for tullar och antal vaskor man har med sig i taxin. Vilket i vart fall for naravarande ar fem. :) 300 spann men det var det vart. Lite spannande dock nar han inte far igen bagageluckan utan far knyta fast den. Allt bagage var dock med nar vi kom farm och efter att har kort over flera farthinder och gupp.

Hotellet verkar bra. Pa det har hotellet har vi inte betalt nagot extra pa rummet. Rummet ar ganska litet men frascht och mysigt, centralt pa Kowlonhalvon.

Vi tog forst en promenad till Hamen och terminalen for de sk Starferries som vi ska aka med i morgon pa rundtur i hamnen. Sen gick vi hela vagen tillbaka till hotellet och vidare mot vad vi trodde skulle vara ett stort elektronikkopcentrum. Vi hittade nagra mindre men inget stort. Vi kopte lite parfymer pa vagen. Sen maste jag saga Biblioteksgatan, slang dig i vaggen. Har ar det Prada, Gucci och Chanel overallt. Och inga smabutiker heller.

For att gora det enkelt for oss bada, jag vet vi ar lata, blev det middag pa Mc Donalds. I morgon ska vi ata middag med min fd kollegas mans bror och hans hustru. Kul! Da kommer vi fa traffa lite folk som vet lite om stan samt ata lite lokalmat i gott sallskap.

Ikvall vantar annu en marknad. Den pa Templestreet.

Sammanfattningsvis: Hongkong kanns bra. En stad jag kommer gilla. Skon att slippa alla skyltar pa ryska. Ur just det perspektivet var Sanya verkligen hemskt. Nu ska vi bara se till att njuta, fota, shoppa, ata och umgas.